VÅR (1. KLASSE) - UTE

Differensiering

Nivåforskjellen i gruppen begynner å bli tydelig, og for at alle skal få mestring og trives, må man differensiere (dvs. tilpasse til ferdighetsnivå). Dette gjelder både i spillsituasjoner og hva man fokuserer på i ferdighetsøvelser.  I ferdighetsøvelser: Rullering på stasjoner – Trenere blir stående på hver sin stasjon. 

 

Rangering

Ranger barna etter ferdighetsnivå, f.eks. A, B, C, der A er mest øvet og C er minst øvet. Majoriteten vil havne i B, mens A og C vil utgjøre omtrent like mange. Hovedtrener og lagleder har denne oversikten.   

Rangeringen skal heller ikke deles med spillere eller foreldre, men er et verktøy for inndeling i grupper. Oversikten må selvsagt oppdateres jevnlig, ettersom spillerne utvikler seg fort. 


Spond

Benytt treningsappen Spond for å holde oversikt. 

  • Forhåndspåmelding til treningene i Spond – oversikt over hvem som kommer, fordeling av barna i gruppen basert på rangering 
  • Lag grupper med kombinasjonene A-B og B-C, det viktigste er at man ikke får A-C i samme gruppe, da blir det veldig stor nivåforskjell. Gruppene må byttes jevnlig! 
  • Inviter til cuper i Spond, både OBOS miniliga og frittstående cuper. Selv om forsiktig differensiering er innført på treningene, er det et poeng å sette opp mest mulig jevnbyrdige lag til cupene, dvs. med en miks av A-, B- og C-spillere.